چگونه درس بخوانیم؟

چگونه درس بخوانیم؟

قبل از هر چیز بد نیست بدانید که یادگیری مفهومی یعنی اینکه ما مطالب را به‌طور کامل به ذهن بسپاریم. به این ترتیب در یادآوری مطالب نیز مشکل نخواهیم داشت. استفاده از این ۱۰ تکنیک به ما کمک خواهد کرد تا یاد بگیریم چگونه مفهومی درس بخوانیم.

فرا رسیدن امتحانات و فصل درس و تحصیل همیشه همراه است با چالش‌ها و مشکلاتی که ما باید در طول سال یا ترم تحصیلی با آن‌ها دست و پنجه نرم کنیم. درس خواندن شاید یکی از خسته‌کننده‌ترین کارها برای بسیاری از ما محسوب شود. ولی یاد گرفتن اینکه چگونه درس بخوانیم می‌تواند آن را برایمان بسیار لذت‌بخش کند. هرچه با تکنیک‌ها و روش‌های مطالعه جدید آشنا شویم، شانس ما برای لذت بردن از درس خواندن افزایش یافته و دیگر از این کار متنفر نخواهیم بود.

۱- مطالعه کردن با درس خواندن فرق دارد

بسیاری از ما هنگام امتحانات به جای اینکه درس بخوانیم، مطالعه می‌کنیم. مطالعه کردن زمانی است که ما از روی متن کتاب یا جزوه خود می‌خوانیم بدون آنکه خلاصه نویسی کنیم یا قسمت‌های مهم را علامت بزنیم. بهانه اکثرمان هم برای انجام ندادن این کار ها این است که فکر می‌کنیم این تکنیک‌ها وقت زیادی از ما می‌گیرند و باعث می‌شوند که از برنامه‌مان عقب بمانیم. غافل از اینکه اتفاقی که می‌افتد دقیقا برعکس این است. اگر می‌خواهیم یاد بگیریم که چگونه مفهومی درس بخوانیم باید از این تکنیک‌ها بهره ببریم. دلیلش هم آن است که اگر از تکنیک‌هایی مثل یادداشت برداری استفاده نکنیم، مجبوریم مطالبی را که قبلا مطالعه کرده‌ایم را دوباره و چندباره بخوانیم تا آن‌ها را در حافظه‌مان ثبت کنیم.

البته مانند هر کار دیگری، خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری هم اصول خاصی دارد. برای اینکه بتوانیم از مطالبی که خلاصه کردیم به بهترین شکل استفاده کنیم، بهتر است با روش‌های بروز آن آشنا شویم. یکی از بهترین روش های خلاصه برداری، نقشه کشی ذهنی است

۲- خودتان معلم خود شوید.

این تکنیک با مشخص کردن نقاط ضعف و قوت ما، به ما کمک خواهد کرد که بفهمیم چگونه مفهومی درس بخوانیم. برای اینکار سعی کنید که مطالب را به زبان خودتان و برای دوستان یا حتی خودتان توضیح دهید. تصور کنید که معلم خودتان هستید. سپس هر چه خوانده‌اید را به خودتان تدریس کنید. این کار باعث خواهد شد که بتوانید به خوبی تمام بخش‌هایی که در آنها ضعف دارید را پیدا کنید و فکری برای بهتر شدن در آن‌ها بکنید. هر جایی که احساس کردید نمی توانید آن را به خوبی و درست مثل یک معلم برای خودتان توضیح دهید را یادداشت کنید و بعد از تمام شدن تدریستان دوباره به سراغ آن بروید. همچنین مرور مطالب به زبان خود، می‌تواند یادگیری آن‌ها را برای ما ساده‌تر کند.

۳- مشکلات، دوستان شما هستند

نیازی نیست که از مشکلات و نقاط ضعفتان بترسید. در واقع اشتباهات ما دوستانی هستند که به ما کمک می‌کنند تا یاد بگیریم چگونه مفهومی درس بخوانیم. نقاط ضعف ما می‌توانند به پیشرفت ما در مطالعه‌مان کمک بسیاری کنند. بهترین راهکار برای مقابله با اشتباهات و استفاده مفید از آن‌ها افزایش تمرین در این زمینه‌هاست.